پزشکان نوازیدن اهنگ با ساز دف حبیبی را راهی برای آرامش اعصاب دانستند

ساز دف حبیبی یک ساز کوبه ای است که از یک قاب محکم و گرد با دیسک های فلزی معروف به زیل (معمولاً از برنج یا فولاد) تشکیل شده است. اکثر ساز دف ها دارای سر طبل هستند که در سراسر قاب کشیده شده است. به طور سنتی این سر از پوست بز بود، اما ساز دف های مدرن معمولا از سرهای پلاستیکی استفاده می کنند. دفهای بدون سر نیز رایج هستند.

در دنیای آلات موسیقی، دف به عنوان طبل دستی در نظر گرفته می شود. یک بازیکن می تواند به راحتی آن را در یک دست بگیرد و یا آن را تکان دهد یا با دست مخالف ضربه بزند. با این حال، یک ساز دف حبیبی همچنین می تواند به یک کیت درام سوار شود. طبل‌زنان این ساز دف ها را با چوب طبل، میله یا دیگر کوبنده‌ها می‌نوازند.

همه ساز دف ها دارای قاب طبل و زیل هستند که تقریباً همیشه جرنگ های برنجی یا جرنگ های فولادی هستند. بسیاری از انواع ساز دف رایج است:

  • دف تک ردیف: دفی که با یک ردیف زیل درست می شود.
  • دف دو ردیفه: دف با جفت جنگ به جای جنگل. ردیف دوتایی صدای کلی بلندتر از صدای جینگل یک ردیف تولید می کند.
  • تمبرل: طبل عبری باستانی (که در اصل به عنوان تاف شناخته می شد) کاملاً شبیه به دف مدرن است.
  • تار: طبل دف مانند کوچکی که در فرهنگ ترکی و عربی یافت می شود.
  •  پاندیرو: یک دف چوبی برزیلی با یک سر طبل.
  • دف هیکلت: دفی بدون سر که در بالای کلاه درام ست قرار می گیرد و هر زمان که درامر پدال کلاه را فشار داده یا رها کند به صدا در می آید.
  • دف پا: دفی که به پای یا کفش نوازنده وصل می شود.

دف

نحوه نواختن دف

تکنیک نواختن دف بسته به ژانر متفاوت است:

دف های درام ست: این دفها به سخت افزار درام کیت سوار می شوند. شما می توانید آنها را مانند هر طبل یا سنج با قاب استاندارد بنوازی. توجه داشته باشید که برس های سیمی صدای بسیار کمی روی تنبور نصب شده تولید می کنند. چوب های درام انتخاب بهتری هستند.

دف های دستی: برای نواختن دف دستی، آن را در دست غیر مسلط خود بگیرید و به دست دیگر خود بزنید یا در هوا تکان دهید. اگر تنبور را در زاویه 45 درجه با زمین نگه دارید، لرزش بیشتری از زیل دریافت خواهید کرد. اگر قصد اجرای رول روی سر تنبور را دارید، بهتر است ساز را با زاویه 90 درجه نگه دارید.

رول‌های تکان‌دهنده: رایج‌ترین رول‌های دف، رول‌های تکان دهنده صدای فوق‌العاده‌ای از صدای جرنگ این ساز تولید می‌کنند. دف را با زاویه 90 درجه از زمین بگیرید و آن را بالا و پایین تکان دهید. هنگام تکان دادن دف، دست کامل خود را حرکت ندهید. یک مچ شل داشته باشید و اجازه دهید آن مچ حرکت تنبور را در هوا هدایت کند.

رول های شست و رول های انگشتی: می توانید جلوه ای به سبک درامل روی یک دف دستی ایجاد کنید. با دست غالب خود (دستی که دف را نمی گیرد)، انگشت شست یا سبابه خود را در اطراف دور سر تنبور بچرخانید، در حالت ایده آل، یک سانتی متر از لبه آن. اگر بتوانید به تعادل مناسبی از سرعت و فشار دست یابید، می توانید صداهای ضربی با شلیک سریع ایجاد کنید که یادآور تله درامل است.

آیا می خواهید در مورد موسیقی بیشتر بدانید؟

با عضویت سالانه MasterClass به موسیقیدان بهتری تبدیل شوید. به دروس ویدیویی اختصاصی که توسط اساتید موسیقی تدریس می‌شوند، از جمله تیمبالند، ایتزاک پرلمن، هربی هنکاک، تام مورلو، کارلوس سانتانا و غیره دسترسی پیدا کنید.